Het Amerikaanse sportartikelenmerk Nike heeft in het afgelopen kwartaal een stijging in de omzet gezien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit was met name te danken aan de verkoop in China en de thuismarkt Noord-Amerika. De totale omzet over de afgelopen drie maanden bedroeg ruim 12 miljard dollar, wat hoger is dan in 2022.

De inkomsten uit de verkoop in Noord-Amerika en Groot-China namen respectievelijk met 3 en 5 procent toe, terwijl deze in het voorgaande kwartaal nog waren afgenomen. Ondanks deze positieve ontwikkelingen daalde de nettowinst naar ruim 1,1 miljard dollar, wat 5 procent lager is dan een jaar eerder.

Eind vorig jaar kondigde Nike aan dat zij kosten zouden gaan besparen ter waarde van 2 miljard dollar, mede als gevolg van tegenvallende prestaties in China en Noord-Amerika. Dit zou leiden tot het verlies van bijna 1700 banen, op een totaal van bijna 84.000 werknemers.

Financieel topman Matthew Friend benadrukt dat het bedrijf zich nu richt op het terugkeren naar sterke groei en dat hun teams gefocust zijn op wat daarvoor het belangrijkst is.

Nike heeft het afgelopen kwartaal een iets hogere omzet geboekt dan vorig jaar, vooral dankzij de verkoop in China en Noord-Amerika. De totale omzet bedroeg ruim 12 miljard dollar, met een winst van 1,1 miljard dollar, ondanks kostenbesparingen van 2 miljard dollar en het verlies van bijna 1700 banen.